Czas pracy kierowcy zawodowego obejmuje jasno określone normy dotyczące czasu jazdy kierowcy, przerw oraz odpoczynków. Regulacje te wynikają z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 oraz Ustawy o czasie pracy kierowców. Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje na temat obowiązujących zasad dla kierowców ciężarówek oraz autobusów w 2025 roku.
Czas jazdy kierowcy
Dzienny czas jazdy kierowcy nie może przekroczyć 9 godzin. Jednak dwa razy w tygodniu kierowca może wydłużyć czas jazdy do 10 godzin. Podstawową zasadą jest obowiązek przerwy kierowcy po 4,5 godzinach jazdy, która musi trwać co najmniej 45 minut. Przerwę kierowcy można podzielić na dwie części:
- pierwsza o długości co najmniej 15 minut,
- druga trwająca minimum 30 minut.
Tygodniowy czas jazdy kierowcy nie może przekroczyć 56 godzin, natomiast w okresie dwóch kolejnych tygodni maksymalny czas jazdy kierowcy wynosi 90 godzin. Oznacza to, że jeśli w jednym tygodniu kierowca przepracuje 56 godzin, to w kolejnym może prowadzić maksymalnie 34 godziny.
Przerwa kierowcy
Przerwy kierowców są ściśle określone. Po przejechaniu 4,5 godzin kierowca musi odbyć przerwę trwającą co najmniej 45 minut. Może ona być podzielona na dwie części, przy czym:
- jedna przerwa musi wynosić minimum 15 minut,
- druga przerwa co najmniej 30 minut.
Jeśli kierowca wykonuje inne obowiązki (np. załadunek, wyładunek), po 6 godzinach pracy musi odebrać przerwę kierowcy trwającą co najmniej 30 minut. Gdy czas pracy kierowcy przekracza 9 godzin, przerwa powinna wynosić 45 minut.
W przypadku pracy w załodze dwuosobowej przepisy pozwalają na elastyczne odbieranie przerw. W takim systemie łączny czas pracy kierowcy wynosi do 30 godzin, w ramach których każdy z kierowców może prowadzić do 9 godzin dziennie, a dwa razy w tygodniu 10 godzin.
Odpoczynek kierowcy
Każdy kierowca musi odbyć regularny odpoczynek dobowy trwający co najmniej 11 godzin. Odpoczynek ten można podzielić na dwie części:
- pierwsza trwa co najmniej 3 godziny,
- druga co najmniej 9 godzin.
Skrócony odpoczynek dobowy wynosi 9 godzin i może być stosowany maksymalnie trzy razy pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi.
Odpoczynek tygodniowy musi wynosić minimum 45 godzin. Jednak w ciągu dwóch kolejnych tygodni jeden z odpoczynków można skrócić do 24 godzin. Skrócony odpoczynek należy zrekompensować przed końcem trzeciego tygodnia po tygodniu, w którym doszło do skrócenia.
Jeśli odpoczynek kierowcy odbywa się na promie lub kolei, kierowca może przerwać odpoczynek dwukrotnie na czas wjazdu i zjazdu, ale łączny czas tych przerw nie może przekroczyć jednej godziny. Aby odpoczynek został uznany, kierowca musi mieć zapewnione miejsce do spania poza pojazdem.
Podsumowanie
Czas pracy kierowcy, czas jazdy kierowcy oraz przerwa kierowcy są objęte rygorystycznymi regulacjami prawnymi. Ich przestrzeganie jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach i komfortu pracy kierowców. Stosowanie się do tych zasad pozwala uniknąć kar, a także usprawnia organizację transportu drogowego.
Dzięki znajomości i przestrzeganiu przepisów o czasie pracy kierowców można skutecznie planować trasy, zapewniając zgodność z prawem oraz optymalizując czas pracy kierowcy.
Czytaj także: Kontrola czasu pracy kierowcy zawodowego – jak skutecznie monitorować czas pracy kierowcy ciężarówki?
Sprawdź: oferty pracy jako kierowca