Dlaczego brakuje kierowców ciężarówek?
W ostatnich latach branża transportowa boryka się z poważnym problemem – brakiem kierowców ciężarówek. Niedobór kierowców obserwowany jest zarówno w Polsce, jak i w innych krajach Europy, w tym w Niemczech. Przyczyny tego stanu rzeczy są wielowymiarowe i obejmują zarówno aspekty demograficzne, społeczne, jak i ekonomiczne.
Przyczyny braku kierowców
Kryzys demograficzny i zmiany społeczne
Zawód kierowcy ciężarówki nie jest postrzegany jako atrakcyjna ścieżka kariery. Młode pokolenia częściej wybierają zawody związane z nowymi technologiami lub pracę zdalną. Dodatkowo, odpowiedzialność i stres związany z pracą kierowcy często wydaje się niewspółmierny do oferowanego wynagrodzenia.
Różnice w wynagrodzeniach
Zarobki kierowców ciężarówek w Polsce są niższe niż w krajach zachodnich, co skłania wielu kierowców do emigracji zarobkowej. Na przykład, w Niemczech, Szwecji, czy Francji kierowcy mogą liczyć na wynagrodzenie oscylujące wokół 10-13 tysięcy złotych brutto miesięcznie, podczas gdy mediana miesięcznych zarobków w Polsce wynosi około 5440 zł brutto.
Zmiany regulacyjne
Zaostrzone przepisy i wymogi dotyczące czasu pracy kierowców oraz warunków zatrudnienia również wpływają na atrakcyjność zawodu. Kierowca wybierze oczywiście kraj w którym warunki pracy są najlepsze zapewnione parkingi, noclegi, przestrzegany (i nie zawyżany) czas pracy.
Możliwe rozwiązania niedoboru kierowców
- Szkolenia i kursy dla kierowców. Organizowanie szkoleń i kursów, często wspieranych przez środki unijne, może zwiększyć dostępność kwalifikacji zawodowych dla zainteresowanych, szczególnie w mniejszych miejscowościach.
- Promocja zawodu kierowcy: Zmiana postrzegania zawodu w przestrzeni publicznej i promowanie go jako stabilnej i perspektywicznej ścieżki kariery jest kluczowa. Warto wykorzystać nowoczesne środki komunikacji i media społecznościowe do osiągnięcia tego celu.
- Współpraca z instytucjami edukacyjnymi: Współpraca z uczelniami i szkołami zawodowymi może zachęcić młodsze pokolenia do zainteresowania się branżą transportową. Stworzenie nowoczesnych programów edukacyjnych, staży i praktyk zawodowych to kroki w dobrą stronę.
- Zatrudnianie zagranicznych pracowników: Polska branża transportowa coraz częściej zatrudnia kierowców z Ukrainy, Białorusi, Gruzji, a nawet z dalszych krajów jak Nepal czy Wietnam. To może być krótkoterminowe rozwiązanie problemu braków kadrowych.
- Poprawa warunków pracy i wynagrodzeń: Aby zatrzymać kierowców w kraju i przyciągnąć nowych, konieczne jest zwiększenie atrakcyjności wynagrodzeń oraz poprawa warunków pracy.
Brak kierowców ciężarówek jest problemem, który wymaga kompleksowego podejścia i zaangażowania wielu stron – od rządu, przez przedsiębiorstwa, po instytucje edukacyjne. Wymaga to nie tylko działań krótkoterminowych, ale również długofalowych strategii mających na celu zwiększenie atrakcyjności zawodu kierowcy i poprawę warunków pracy w branży.
Zobacz także: Nowe świadczenia na dziecko w Niemczech od 2025