Praca kierowca ciężarówki – staje się coraz bardziej popularna wsród kobiet
Praca kierowcy ciężarówki tradycyjnie kojarzy się z męskim zawodem. Jednakże, w ostatnich latach obserwujemy zmianę tego stereotypu, a branża transportowa staje się coraz bardziej zróżnicowana pod względem płci. Kobiety na stanowisku kierowcy CE (kierowcy ciężarówek z naczepą) to już nie rzadkość, choć nadal stanowią mniejszość w tej branży. W artykule przyjrzymy się sytuacji kobiet-kierowców w Polsce, Niemczech oraz innych krajach Europy i USA.
Kobiety za kierownicą: rewolucja na drogach w USA i powolna zmiana w Europie
W ostatniej dekadzie na amerykańskich drogach dokonała się cicha rewolucja. Odsetek kobiet pracujących jako kierowcy ciężarówek wzrósł z 3% w 2009 roku do 11% w 2020 roku. To znaczący skok, który może być kluczem do rozwiązania jednego z największych wyzwań sektora transportowego – niedoboru kierowców. Tymczasem Europa, z udziałem kobiet na poziomie około 2%, również zaczyna dostrzegać feminizację jako sposób na ten problem.
W 2018 roku w Stanach Zjednoczonych brakowało około 60 000 kierowców ciężarówek, co stanowiło wzrost o prawie 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Raport American Trucking Associations (ATA) z 2019 roku alarmował, że aby sprostać potrzebom, przewoźnicy drogowi będą musieli zatrudnić około 1,1 miliona nowych kierowców w ciągu najbliższej dekady. To daje średnio prawie 110 000 rocznie. Więcej niż połowa nowych zatrudnień (54%) będzie wynikać z konieczności zastąpienia emerytów. Drugim czynnikiem będzie wzrost zapotrzebowania na transport drogowy (25%).
Przełomowe osiągnięcia kobiet
Wzrost liczby kobiet wśród amerykańskich kierowców ciężarówek jest efektem dwóch filarów: promocji kobiet i ich osiągnięć w branży oraz redukcji barier dla kobiet w tym sektorze. Ponad jedna czwarta przewoźników potwierdziła 28,7% wzrost liczby kobiet – kierowców.
Bariery w Europie, które muszą być pokonane
Bezpieczeństwo jest jednym z głównych kryteriów, które należy poprawić, aby promować wstąpienie kobiet do zawodu kierowcy ciężarówki. Organizacja WIT poprosiła producentów o instalację systemu alarmowego w kabinie sypialnej, który uruchamia się w przypadku próby włamania. Niektóre firmy w USA oferują systemy, które kierowca może aktywować naciskając przycisk awaryjny. Włączenie powiadamia odpowiednie służby o zagrożeniu.
Feminizacja zawodu stawia również pytania o ergonomię. Kabiny ciężarówek są zazwyczaj projektowane z myślą o przeciętnym mężczyźnie. Przeciętna kobieta jest mniejsza, przez to może mieć trudności z dosięgnięciem do kontroli lub dostosowaniem siedzenia tak, aby zapewnić komfortową pozycję i jednocześnie umożliwić dotykanie pedałów nogami. Nie chodzi też o budowanie ciężarówki od nowa dla kobiet, ale o uczynienie jej bardziej dostosowalną, zwłaszcza że wiele par mężczyzna – kobieta pracuje razem.
Równe zarobki dla mężczyzn i kobiet to również ważny czynnik, który może przyczynić się do promowania kobiet jako kierowców.
Kobiety – kierowcy w Polsce
W Polsce zawód kierowcy ciężarówki jest nadal zdominowany przez mężczyzn, ale liczba kobiet decydujących się na tę karierę rośnie. Według danych z 2021 roku, kobiety stanowiły około 2% ogólnej liczby kierowców zawodowych w Polsce. To wzrost w porównaniu z poprzednimi latami, co może świadczyć o zmieniających się percepcjach i otwarciu branży na kobiety.
Kobiety za kierownicą w Niemczech
Niemcy, jako jedno z największych centrów logistycznych w Europie, również odnotowują wzrost liczby kobiet w zawodzie kierowcy ciężarówki. Statystyki pokazują, że kobiety stanowią około 4% wszystkich kierowców ciężarówek w Niemczech. Niemieckie firmy transportowe coraz częściej podejmują inicjatywy mające na celu przyciągnięcie kobiet do zawodu, oferując elastyczne godziny pracy oraz dodatkowe wsparcie.
Sytuacja kobiet “kierowczyń” w Europie
W całej Europie kobiety stanowią mniejszość wśród kierowców ciężarówek, ale ich udział w branży różni się w zależności od kraju. Na przykład, w krajach skandynawskich odsetek kobiet – kierowców jest wyższy niż średnia europejska i wynosi ok. 10%. Jest to efekt szeroko zakrojonych polityk równości płci i aktywnego promowania zawodu wśród kobiet.
Wyzwania i perspektywy
Kobiety pracujące jako kierowcy ciężarówek mogą napotykać specyficzne wyzwania, takie jak stereotypy, brak odpowiednich miejsc odpoczynku dostosowanych do potrzeb kobiet, czy kwestie bezpieczeństwa. Mimo to, wiele z nich z powodzeniem radzi sobie w tej roli, przyczyniając się do zmiany oblicza branży.
Organizacje branżowe i firmy transportowe w całej Europie podejmują działania mające na celu zwiększenie liczby kobiet w zawodzie kierowcy. Obejmują one kampanie informacyjne, programy mentoringowe, a także dostosowanie warunków pracy do potrzeb kobiet.
Choć kobiety nadal stanowią mniejszość wśród kierowców ciężarówek w Europie, ich obecność na tym stanowisku rośnie. Polska i Niemcy, podobnie jak inne kraje europejskie, dostrzegają potrzebę dywersyfikacji branży transportowej. Zwiększenie udziału kobiet w zawodzie kierowcy może przynieść nowe perspektywy i pomóc w rozwiązaniu problemu niedoboru pracowników w transporcie. W miarę jak branża staje się bardziej inkluzja, możemy oczekiwać, że liczba kobiet za kierownicą ciężarówek będzie kontynuować wzrost.
Zobacz także: Nowe świadczenie na dziecko – 636 euro już w 2025