Zapotrzebowanie na kierowców zawodowych nie maleje, a wręcz z każdym miesiącem rośnie – można przyjąć, że to obecnie profesja deficytowa. Pracę w tym zawodzie znajdziesz bez problemu za granicą, jak i w Polsce. Zarobki zagraniczne kierowców zawodowych wciąż są jednak wyższe niż w Polsce. Ich przedział kształtuje wiele czynników, w tym doświadczenie, znajomość języka czy posiadane uprawnienia.
Sprawdź, jakie kursy warto skończyć, żeby zyskać dobrą pensję jako kierowca.
Podstawą jest prawo jazdy. Ale, jakie kategorie dają najlepsze możliwości C, C+E?
Aby zostać kierowcą zawodowym, musisz posiadać prawo jazdy odpowiedniej kategorii. Do aut osobowych wystarczy prawo jazdy kategorii B. Jednak zapotrzebowanie na kierowców kategorii B jest niewielkie. Na rynku poszukiwani są kierowcy kategorii C i C+E.
Posiadając prawo jazdy kategorii C, zyskujesz uprawnienia do prowadzenia pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów. Kategoria C+E daje o wiele większe możliwości, pozwala na prowadzenie zestawu pojazdów, który jest złożony z pojazdu kat. C i przyczepy. Na kierowców ciężarówek C+E czeka dobrze płatna praca w całej Europie, jednak ze względu na odległość najchętniej wybieranymi kierunkami są Niemcy, Belgia, Holandia i Wielka Brytania. Pomimo, że zrobienie uprawnień na kat. C+E jest dość wysokim wydatkiem, to jednak szybko się zwróci. Zarobki kierowcy C+E w Niemczech są co najmniej dwa razy wyższe, od tych w Polsce.
Dodatkowe uprawnienia – co warto mieć?
Samo prawo jazdy i odpowiednia kategoria, to już dobry start, niemniej jednak, ze wzrostem kompetencji, rosną też pensje. Dodatkowe uprawnienia dadzą nie tylko większe zarobki, ale też skrócą czas poszukiwania pracy i pozwolą na wybór dobrego miejsca pracy.
Kod 95 – uprawnienie do przewozu rzeczy
Bez tego ciężko się obejść! Każdy kierowca tira musi obecnie posiadać świadectwo kwalifikacji zawodowej. Takie uprawnienie otrzymujesz po zaliczeniu kursu i zdaniu egzaminu państwowego. Świadectwo jest ważne 5 lat i po tym okresie należy je odnowić.
Kod 95 jest obowiązkowym dokumentem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe kierowcy. Każdy kierowca kategorii C jest zobowiązany do uzyskania tego zaświadczenie.
Uprawnienia ADR
ADR to certyfikat uprawniający kierowcę do przewozu materiałów niebezpiecznych.
Dzielimy go na dwie główne klasy:
- a) Podstawowy: uprawnia do przewozu materiałów niebezpiecznych stałych lub płynnych, ale w specjalnych zbiornikach mocowanych na paletach.
- b) Rozszerzony /cysterny: uprawnia do przewozu materiałów niebezpiecznych w formie płynnej np. cysternami.
Ilość materiałów niebezpiecznych określa się punktowo. Kierowca nieposiadający ADR, może przewieźć do 1.000 pkt. ADR, odpowiada to około 1 palecie materiałów niebezpiecznych. Do przewozu większej ilości, kierowca musi posiadać ADR oraz pojazd musi zostać odpowiednio oznakowany.
Certyfikat ADR wydawany jest na 5 lat. W przypadku odnowienia go w terminie, wystarczy zgłosić to do odpowiedniego urzędu i nie trzeba zdawać egzaminów. UWAGA! Po tym okresie (choćby jeden dzień) należy ukończyć pełen kurs, tak jakby się nigdy ADR nie miało.
Zarobki kierowcy z tym certyfikatem w Niemczech, Polsce czy innych krajach są dużo wyższe, gdy może on przewozić materiały niebezpieczne.
HDS – uprawnienia na hydrauliczny dźwig samochodowy
Uprawnienia HDS są bardzo przydatne, pozwalają na obsługę samobieżnych dźwigów lub żurawi osadzonych na dużych samochodach ciężarowych. Jeśli takie uprawnienia posiada kierowca kategorii C+E może transportować towary, które maja dużą masę lub charakteryzują się nietypowymi wymiarami. Za pomocą samochodów z HDS można przewozić np. materiały budowlane, kontenery czy maszyny stosowane w budownictwie.
Chłodnie i wywrotki – brak specjalnych uprawnień, ale przydatne szkolenia
Prowadzenie chłodni czy wywrotki nie wymaga specjalistycznych uprawnień, wystarczy odpowiednie prawo jazdy. Do chłodni przyda się jednak szkolenie z obsługi urządzeń chłodniczych na samochodzie.
Podobnie jest z wywrotką, wprawdzie wystarczy zawodowe prawo jazdy, ale przyda się szkolenie na wywrotki
Zarobki w obu przypadkach zależą też od doświadczenia na konkretnym zestawie.
Praca na chłodni czy praca na wywrotce? Sprawdź!
BDF – (niem. WAB)
BDF to system wymiennych nadwozi, który umożliwia proste odłączenie zabudowy od podwozia. Nadwozia wymienne posiadają różne rodzaje zabudowy np. plandekową, ze sztywnymi ścianami czy chłodniczą i mogą funkcjonować zarówno jako środek transportu, jak i mobilny moduł magazynowy. Są to kontenery na nóżkach używane głównie przez DHL, Deutsche Post itp.
Kierowcy BDF są coraz częściej poszukiwani i Niemcy bardzo chętnie zatrudniają kierowców C+E, którzy potrafią obsługiwać wymienne nadwozia. System BDF jest coraz popularniejszy, co przekłada się na zwiększenie zapotrzebowania na kierowców z tą umiejętnością.
Język obcy – przydatny, choć nie zawsze konieczny
Chcąc pracować jako kierowca C+E za granicą warto znać chociaż podstawy języka obcego. Często wystarczy dość uniwersalny język angielski, niekoniecznie musisz znać język kraju, do którego wyjeżdżasz. Zdarza się coraz częściej, że firmy stawiają na kierowców bez znajomości języka obcego, bo mają własne Dispo, które komunikuje się z nim w rodzimym języku.
Sprawdź nasze ogłoszenia bez znajomości języka!
Na zakończenie
Na rynku jest dużo ogłoszeń „praca dla kierowcy C+E Niemcy”, jednak warto szkolić się i zdobywać nowe uprawnienia. Kierowcy z uprawnieniami i doświadczeniem znajdą lepiej płatna pracę w krótkim czasie. Warto skorzystać z usług wyspecjalizowanych agencji pracy. Zadbają one o interesy kierowców, aby mogli zająć się przede wszystkim pracą, bez zbędnych formalności.