Co zrobić, gdy kończy się czas jazdy, a brakuje miejsca na parkingu?
Pokaż filtr

Co zrobić, gdy kończy się czas jazdy, a brakuje miejsca na parkingu?

Co robić, gdy kończy się czas jazdy, a brakuje miejsca na parkingu?

Czas pracy dobiega końca, a brakuje miejsca na najbliższym parkingu?

Kierowcy ciężarówek często stają w obliczu dylematu – czas jazdy lub pracy dobiega końca, a odpowiednie miejsce do przerwy jest daleko. Jak uniknąć kary za przekroczenie czasu jazdy? Nowe przepisy dotyczące czasu pracy kierowców ciężarówek, zawarte w tzw. Pakiecie Mobilności, wprowadzają zmiany w tej kwestii. Poznaj szczegóły, które pomogą Ci uniknąć grzywien.

Wyjątkowe sytuacje pozwalające przedłużyć czas jazdy kierowcy ciężarówki

Pakiet Mobilności nie oznacza rewolucji, ale wprowadza istotne zmiany w regulacjach dotyczących czasu jazdy i pracy kierowców. Dotychczas artykuł 12 z Rozporządzenia 561/2006 pozwalał na wydłużanie jazdy lub skracanie odpoczynku tylko w zakresie niezbędnym do dojazdu do najbliższego bezpiecznego miejsca postoju. Teraz, dzięki Pakietowi Mobilności, kierowcy mogą wydłużyć jazdę nawet o 2 godziny, a także przekroczyć 15 godzin czasu pracy w danym dniu. To oznacza, że dokument ten nie jest aż tak “owiany złą sławą”, jak mogło się wydawać.

Nowe zasady i obowiązki wynikające z artykułu 12 rozporządzenia 561/2006 

Warto zaznaczyć, że podstawowe limity czasu jazdy i pracy (9/10 godzin jazdy dziennej, 56 godzin jazdy tygodniowej) pozostają bez zmian. Jednak teraz wprowadzono ramy możliwych naruszeń tych norm w wyjątkowych sytuacjach, zwłaszcza podczas powrotu do bazy. Warto podkreślić, że wydłużenie czasu jazdy jest możliwe tylko w określonych sytuacjach, takich jak:

  • wypadek,
  • niespodziewane objazdy,
  • zatory na granicach
  • kontrole sanitarne związane z COVID-19.

Jak uniknąć kary za przekroczenie czasu pracy kierowcy?

Najważniejszym krokiem w uniknięciu kar za przekroczenie czasu pracy kierowcy jest skrupulatne dokumentowanie sytuacji. Przedłużenie jazdy może być realizowane tylko wtedy, gdy kierowca wraca do bazy lub miejsca zamieszkania. Warto wyposażyć kierowcę w formularz potwierdzający jego miejsce zamieszkania, zwłaszcza jeśli jest to obcokrajowiec, aby ułatwić wyjaśnienia podczas ewentualnych kontroli.

YouTube video player

 

Kiedy można naruszyć przepisy?

Naruszenie czasu jazdy maksymalnie do 1 godziny jest dozwolone, jeśli planujemy skrócony odpoczynek tygodniowy. W takiej sytuacji nie można przekroczyć norm powyżej 60 minut. Gdy kierowca wraca do domu na dłuższy postój (np. na regularny odpoczynek i rekompensatę), wówczas można naruszyć przepisy nawet do 2 godzin. Przed dłuższym naruszeniem obowiązkowo trzeba wykonać specjalną przerwę, trwającą co najmniej 30 minut (chyba, że zdarzy się, że trzeba wykonać 45 minut przerwy po 4,5 godziny ciągłej jazdy).

Przede wszystkim – zapobiegaj naruszeniom

Odpowiednia diagnostyka problemu i próby uniknięcia naruszenia poprzez zmianę daty dostawy towaru lub wcześniejsze zakończenie jazdy mogą pomóc uniknąć kary. Zarówno kierowca, jak i dyspozytor powinni znać przepisy i planować trasy zgodnie z nimi, aby uniknąć sytuacji, w której czas jazdy lub pracy zostaje przekroczony.

Gdy przekraczasz czas jazdy – dokumentuj swoje działania!

Kierowcy mogą uniknąć kar za naruszenie przepisów, jeśli są w stanie udokumentować swoje działania. Warto prowadzić dokładne zapisy i wydruki z tachografu cyfrowego oraz dokładne opisy sytuacji. Wydłużanie czasu jazdy powinno być poprzedzone próbami znalezienia bezpiecznego miejsca na postoju. Pokazanie, że aktywnie poszukujemy odpowiedniego miejsca na przerwę, może pomóc w uniknięciu kar.

Podsumowując, z nowymi przepisami dotyczącymi czasu jazdy i pracy kierowców ciężarówek, ważne jest, aby zrozumieć, kiedy i w jakich sytuacjach można wydłużyć czas jazdy oraz jak uniknąć kar za ewentualne naruszenia. Skrupulatne dokumentowanie działań i znajomość przepisów to klucz do sukcesu w tym zakresie.

Zobacz także: Najlepsze parkingi dla ciężarówek w Niemczech