Pokaż filtr

Praca maszynista pociągu / maszynista kolejowy

Maszynista pociągu. Jesteś maszynistą kolejowym z uprawnieniami na pociągi pasażerskie. Sprawdź oferty pracy za granicą, w Niemczech.

Wyświetlone wszystkie 0 wyniki
Nie znaleziono ofert pracy.

Zmień kryteria wyszukiwania lub wypełnij formularz, a my damy znać, gdy coś się zmieni.

Maszynista pociągu - maszynista kolejowy

Jak zostać maszynistą pociągu w Niemczech

Uprawnienia maszynisty zdobyte w Polsce uznawane są również w innych państwach członkowskich EU (Unii Europejskiej). Maszynista to osoba która posiada licencję i świadectwo maszynisty. Dokumenty te potwierdzają spełnienie przez maszynistę minimalnych wymagań pod względem warunków zdrowotnych, wykształcenia oraz innych umiejętności zawodowych.

Licencja to dokument międzynarodowy, uznawanym zarówno na obszarze polski jak i na obszarze innych państw członkowskich UE.
Licencja jest ważna przez dziesięć lat. Po upływie tego czasu trzeba złożyć wniosek o przedłużenie ważności. Licencje maszynisty uzyskane przez osoby, które ukończyły 18 lat, do czasu ukończenia przez nie 20 lat, są ważne wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dopiero po ich ukończeniu mogą się nimi posługiwać na terenie całej Unii Europejskiej.

Pierwsze kroki do zostania maszynistą

Prawo do egzaminu na licencję maszynisty mają absolwenci szkół kolejowych na poziomie średnim oraz absolwenci studiów wyższych na kierunkach związanych z transportem kolejowym.
Kierunkiem najbliższym maszyniście jest technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik transportu kolejowego oraz technik automatyk sterowania ruchem kolejowym. Absolwenci tych kierunków mogą w łatwiejszy sposób uzyskać licencję maszynisty. Sam egzamin ma formę testu, na który składa się 100 pytań w kilkunastu blokach tematycznych, spośród których największe znaczenie mają

  • technika prowadzenia ruchu kolejowego
  • sygnalizacja kolejowa
  • hamulce
  • budowa pojazdów kolejowych

Egzamin jest zaliczony przy uzyskaniu 75 % poprawnych odpowiedzi, z czego przynajmniej połowy możliwych do zdobycia punktów z każdego bloku oraz 100 % z działu dotyczącego sygnalizacji. Kandydaci, którzy osiągną ten wynik, otrzymują od ośrodka szkolenio-egzaminacyjnego świadectwo poświadczające zdanie egzaminu.
Należy pamiętać, że świadectwo maszynisty jest dokumentem międzynarodowym i uprawnia posiadacza do prowadzenia pociągów również poza granicami Polski.

Uprawnienia maszynisty na terenie Niemiec

Licencje maszynisty uzyskane przez osoby, które ukończyły 18 lat, do czasu ukończenia przez nie 20 lat, są ważne wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dopiero po ich ukończeniu mogą się nimi posługiwać na terenie całej Unii Europejskiej.
Przewidziane są dwie kategorie uprawnień: „A” i „B”, które można ograniczyć do następujących podkategorii, związanych z charakterystyką wykonywanych zadań oraz rodzaju przewozów:

  • A1 dla lokomotyw manewrowych
  • A2 dla pociągów roboczych
  • A3 dla kolejowych pojazdów specjalnych
  • A4 dla wszelkich innych lokomotyw, kiedy używane są do przetaczania
  • A5 dla taboru kolejowego nieobjętego wyżej wymienionymi kategoriami
  • B1 dla przewozu osób
  • B2 dla przewozu towarów

Czas trwania i koszt kursu

Szkolenia z ogólnej wiedzy zawodowej, które trwa 300 godzin i składa się z zajęć teoretycznych i praktycznych. Bez zagadnień dotyczących bezpośrednio prowadzenia pociągów.
Na zakończenie szkolenia przeprowadzany jest egzamin testowy.
Nie wszyscy kandydaci są zobowiązani do odbycia takiego szkolenia. Przepisy przewidują zwolnienie dla osób:

  • posiadających dyplom albo inny dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodach, w których programy kształcenia zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej
  • które ukończyły studia wyższe na kierunkach zawierających w programach studiów zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej

Oznacza to, że prawo do egzaminu na licencję maszynisty w trybie eksternistycznym mają absolwenci szkół kolejowych na poziomie średnim oraz absolwenci studiów wyższych na kierunkach związanych z transportem kolejowym.

Zarobki i warunki pracy maszynisty kolejowego

Zarobki maszynisty w Niemczech mogą liczyć na średnio 3 500 do 4 000 euro miesięcznie. Zarobki zmieniają się w zależności od doświadczenia i typu uprawnień.

Czas pracy: Czas pracy, przerwy i odpoczynki są regulowane są odrębnymi przepisami.

Możliwości pracy dla maszynistów

Praca w Niemczech oferuje różnorodność – od zadań manewrowych, przez pociągi robocze, po pojazdy specjalne i przewóz osób. Każda z nich ma swoje specyfiki i może oferować różne zarobki oraz warunki pracy. Wyróżnić możemy:

  • lokomotywy manewrowe
  • pociągi robocze
  • pojazdy specjalne
  • inne lokomotywy, używane do przetaczania
  • przewozu osób
  • przewozu towarów

Czy możliwa jest praca maszynisty bez znajomości języka niemieckiego?

Znajomość języka niemieckiego jest wymagana, znacznie ułatwia komunikację i zwiększa Twoje możliwości zatrudnienia. W niektórych przypadkach, szczególnie w przewozach manewrowych i roboczych, bariera językowa może być mniej znacząca.
Zawód maszynisty oferuje bardzo atrakcyjne zarobki i stabilne warunki pracy. Wymaga jednak spełnienia wymagań, ukończenia specjalistycznego kursu i zdobycia niezbędnych uprawnień. Zrozumienie specyfiki pracy, rodzajów dostępnych tras oraz wymagań językowych to klucz do sukcesu w tej profesji. Rozpocznij przygotowania już dziś, aby otworzyć przed sobą drzwi do kariery maszynisty w Niemczech!

Emerytura dla maszynisty

Aby otrzymać prawo do niemieckiej emerytury należy przede wszystkim przepracować na terenie Niemiec co najmniej 5 lat i osiągnąć wiek emerytalny.
Wysokość świadczenia emerytalnego zależy od:

  • wysokości zarobków i składek przeznaczonych na ubezpieczenie
  • lat pracy oraz punktów emerytalnych
  • współczynnika wartości emerytury i współczynnika momentu przejścia na emeryturę

Punkty emerytalne są wyznaczane zależnie od powyższych kwestii, jak również od tego, jakie są roczne zarobki danej osoby. Jeden punkt to równowartość średniego rocznego wynagrodzenia. Natomiast współczynnik wartości emerytury wyznacza wartość punktu zarobków. Współczynnik momentu przejścia na emeryturę zależy od tego, w jakim wieku zaczyna się korzystać z tego świadczenia. Warto pamiętać o tym, aby skrupulatnie dokumentować swoje okresy składkowe. W przyszłości pozwolą one na ustalenie wysokości świadczenia. Można je sprawdzić na przykład w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych lub w odpowiedniej niemieckiej instytucji.